Friss topikok

Címkefelhő

Brassó (1233) Csíkszereda (1387) DAB (1198) ebel (2420) Erste Liga (4767) Extraliga (1178) Fehérvár (1657) felkészülés (2275) FTC (1484) Gyergyói HK (1005) khl (2189) légiósok (1681) Miskolc (1519) nhl (4941) nők (1343) playoff (1339) Titánok (1030) u18 (1110) utánpótlás (1359) UTE (1309) válogatott (2273) vb (2478) videó (2125) Összes címke

Kell-e videóbíró az OB I.-ben?

2011.03.21. 22:47: Theutus

Kell-e videóbíró az OB I.-ben? 2011.03.21. 22:28 F. Kapus

82 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hokikomment.blog.hu/api/trackback/id/tr832760752

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

edudus · http://albavolanszurkolok.com_http://hajramagyarok.eu 2011.03.21. 22:56:38

Egy alul lévő posthoz azt írtam nem fogják használni. Tévedtem. :)

veghist 2011.03.21. 23:18:09

1)Igenis kell, és igenis fontos. Főként azért, mert semmi nem tudja úgy felkorbácsolni az indulatokat, mint egy megadott vagy meg nem adott gól. Igaza van Gebeinek, mindenki megnyugszik a videó után.
2) EUR 10K? Ne vicceljünk, ez nincs három millió forint, ráadásul ennél olcsóbban is össze lehet hozni, ha nincs megmondva, milyen márka kel...
3) Jön az új szponzorációs törvény az adókedvezménnyel, azt pont ilyesmire lehet felhasználni, erre van kitalálva; infrastruktúrára meg utánpótlás nevelésre.

veghist 2011.03.21. 23:18:48

Ráadásul ezen könnyű változtatni... A bírói kar minőségén nehezebb..

budaijegesmedve 2011.03.21. 23:41:21

Jó kis gumicsont!A hoki talán egyetlen idegesítő jelensége, amikor hosszú percekre leáll a játék, és "videóznak",tárgyalgatnak. Eközben a nézők, akiért a játék van (már ahol vannak nézők!)az egészből kirekesztve, találgatják, hogy mi történhet, sokszor azt is, mi a vita tárgya! A mindent felülmúló gólöröm veszik el, bárhogy is döntenek.Nem véletlen, hogy a FIFA, meg a többi európai alapú labdajáték szövetsége nem bírja még mindig rászánni magát a videóbíráskodás bevezetésére, ők is félnek, ezután a játék már nem ugyanaz lenne...

vaze 2011.03.21. 23:54:20

@budaijegesmedve: ne haragudj, de a játék csak az elődöntők egyik ágán is hosszú percekig állt, videóbíró nélkül is. ez egy másik probléma, ráadásul akkor, ha gólt kell visszanézni, érti a néző, hogy miért áll a játék és nem is tudatos stratégia része, hogy mikor és meddig áll.

kerusz 2011.03.21. 23:56:53

@veghist: Mondjuk volna abban ráció, hogy most ne mindenki olyan video-gólbírót csináltasson, amilyet gondol magának. Előbb ki kellene találni, mik a követelmények hozzá. A 10 ezer EUR abszolút reális ár, nem hiszem, hogy a jelentősen olcsóbb ugyanolyan jól használható lenne. Azért itt nem józsefvárosi térfigyelő rendszerről van szó, így vannak alapvető dolgok, amiket egy ilyen rendszernek tudnia kell, és amelyek túlmennek a kell két kamera, két kameraház, egy optika, egy rögzítő és párszáz méter kábel szinten...

brainska (törölt) 2011.03.22. 00:04:34

végre! remek poszt, hibátlan érvekkel - az persze külön tetszett, hogy id. Azari elkötelezettnek tűnik a kérdésében, és hadd emeljem ki Kangyal Balázs álláspontját: ezért is köszönet jár.

brainska (törölt) 2011.03.22. 00:06:13

@kerusz: ja, és igen, fontos lenne, hogy ezen a téren ha nem is a csúcsminőség, de a középerős nemzetközi szint legyen az alapfelszereltség.

exL:1 2011.03.22. 00:07:39

Olyan videóbíró rendszer ,mint ami az Nhl ben van ,az a tökéletes,de ugye nyilván nem olcsó.Kiépíteni a rendszert,több kamera veszi az esetet,a bírók megtanácskozzák a látottakat,majd a videószobából "felhivják" a jégen lévő sporit és elmondják ,mit láttak,gól vagy nem gól.Nincs vita tökéletes döntést lehet hozni.Igaz ehhez pénz kell,nem kevés.Nálunk fehérváron van csak a kapu fölött kamera,de az sem 100% os biztonságú.Többek közt nem rögzít hangot,tehát a spori ha azt akarja visszanézni,hogy a korong sípszó után v.előtt ment e át a gólvonalon,akkor felesleges kifáradnia videózni....Nem akarom a gól bírót védeni,de abból a szögből ahol ült az ilyen lövés megítélése lehetetlen.Csatár lő pár méterről 80-100km/h val,a korong a másodperc töredéke alatt odaér a kapuhoz(vashoz)és vágódik a gólvonal elé,vagy mögé milliméterekkel,vagy centikkel)aki 100% bemeri vállalni az ilyent hogy gól vagy nem gól,annak élesebb a szeme,mint Old Shatterhandnak.Ha nem takarja senki a kilátást a gólbíró előtt(játékos a kapu mögött)akkor is bravúr sokszor megítélni hogy gól e lövés vagy sem.Igaz gólbírónak sem ob 1es sporikat ültetnek.Hamár ekkora indulatokat gerjesztett a tegnapi eset(valahol érthető,mivel lehet ezen múlt a tovább jutás /kiesés,mert nem mindegy hogy 0-2 v.1-2 a meccs).Lehet nem ártana még egy spori aki nem a kapu mögül (talán jobb lenne a gólbírói fülkét kissé feljebb tenni,mert szinte alulról látják a mérkőzést,kapus is takarja kilátást,kissé magasabbról jobban látszana minden)hanem oldalról nézné a játékot,és szükség szerint tudna segíteni a kényes szituációban.

veghist 2011.03.22. 00:11:42

@kerusz: Lespecifikálom társadalmi munkában. komolyan. Ebből élek civilben...

kerusz 2011.03.22. 00:29:19

@veghist: Kösz, privát üzenetet küldtem.

TheKaszi 2011.03.22. 01:28:04

@budaijegesmedve: A foci még nem tart ott (bár ott tartana), hogy patognak a gólok kifelé a vasról.
@exL:1: Csak viccelek: be is lehetne lógatni a gólbírót, de akkor meg a daruzás kerülne sokba. Ott van még megoldási lehetőségnek a periszkóp :)

Egyszóval videóbíró rendszer kell.

Gabberboy 2011.03.22. 08:16:29

@exL:1: Sosem értettem miért nem gondolt arra még senki, hogy talán oldalról, nem-e látnának még többet a gólbírák. Annyira nem értek hozzá.

De szerintem 3 milliót megér ez a rendszer

OliBLOOD 2011.03.22. 08:30:24

Egy átlagos kamera nem jó semmire. Ez volt a gond az újpesti kezdeményezéssel is. Egy 100-al meglőtt korong 27,7m-t tesz meg másodpercenként, egy átlagos kamera 24 képkozát rögzít másodpercenként. Ide speciális nagysebességű kamerák kellenek, már önmagában ez dob az áron. Az EBEL előírásban gondolom nem azt nézték, hogy a legolcsóbb elemek legyenek benne, hanem a minőséggel is törődtek, így a 10k simán elfogadható.
Számomra a klubvezetők hozzáállása az érdekes. Ezzel kiszűrhetnének viszonylag ritkán előforduló, de súlyos tévedéseket. Azon nem tudnak változtatni ilyen egyszerűen, hogy a bírók hogyan ítélik meg a leseket, kiállításokat, de ezen igen. Viszont mivel ennek ára van, így inkább nem kérik, pedig egy döntő alatt a jegybevételek fedeznék a költségek nagy részét. És ezt elég csak egyszer megvenni, utána évekig lehet használni.

Raon 2011.03.22. 08:37:22

@TheKaszi: ami a focit illeti, ott van egy lövéstípus, ami az esetek 99 %-ban sajnos pont olyan végeredménnyel jár, mint amit a Stars kapott vasárnap. Ha kellően erősen lövöd meg a labdát és az a felső lécről pattan lefelé, akkor minél erősebb a lövésed, annél beljebbről is képes kifelé pattanni a labda. Nb1-es meccsen láttam olyan húszméteres bombát, ami legalább ötven centivel pattant le a léről a gólvonal mögé, majd onnan ki az ötösig, és tovább, és persze nem ítéltek gólt. Én is lőttem már kispályán hasonlót, amiről én is azt hittem, hogy micsoda pechem van, és csak az ellenféltől tudtam meg a meccs végén, hogy "ekkora ki.aszott nagy gólt már régen láttam, de szerencsére a bíró nem vette észre".

Szóval érdekes dolog ez, mert a nagy erő+pontosság a nagy gólok ismérve, de vannak lövési szögek, amelyekkel csak azt lehet elérni, hogy hiába hajtotta végre szinte tökéletesen a játékos az adott feladatot, még csak gól sem lett a vége, nemhogy világszám és óriási elismerés. És ha a sport lényegét nézzük, ez valahol rendkívül szomorú...

somagyik 2011.03.22. 08:45:39

@kerusz:
Ha felnézel Fehérváron a kapuk fölé, pont azt látod amit leírtam. Ha az EBEL-ben megfelel, valószínű a nálunk is megfelelne.

Mr. Whisky 2011.03.22. 08:48:35

Drága Kangyal Balázs. Hát miért kell hazudni? Mindenki tudja hogy a Fradi tavihokizgatása miatt nem lett meccs halasztva, tessék szépen utánanézni akkor volt egy FTC-ute meccs Pesterzsébeten a hiányzók nélkül is játszott a Fradi.

Amire drága Balázsunk gondol, az egy válogatott kötelezettség miatti halasztás (Pleszkán utánpótlás válogatott kötelezettsége), de azért miért is ne lehetne halasztani?

Nem kéne hazudni Balázs, már így is a fél jégkorongtársadalom rajtad röhög, minek még ez is? Ennyire mégsem lehet savanyú a szőlő.

Mr. Whisky 2011.03.22. 08:49:26

Amúgy aki pedig videóbírót akar, az vegye meg magának rendszert, és kész...

solarys 2011.03.22. 08:52:55

A játék gyorsasága miatt mindenképp szükség van ilyen rendszerekre. Mivel már elérhető a technikai háttér, ezért alkalmazni kellene. A sport történelemben már nagyon sok igazságtalan ítélet született, ami sok bosszúságot okozott a sportolóknak, a nézőknek egyaránt. Az a pár perces várakozás, az ítéletre, szerint megéri, ha a lehetőségekhez képest igazságos döntés születik.

Milos Palovcik 2011.03.22. 09:08:19

@Mr. Whisky: Tehát szerinted a Fradi drukkerek a fél jégkorongtársadalom? Szerintem nem.

Bujdy 2011.03.22. 09:29:35

Szerintem az is fontos lenne, hogy a bírók beszédjét hangosítsák ki, mint pl. az NFL-ben. Akkor nem lenne kirekesztve a néző, hiszen bemondaná a bíró, hogy meg kell nézni a videót, hogy gól volt-e...

Egy olcsóbb ötlet: ha csak a kapuvas lenne vasból, minden már része a kapunak le lenne burkolva pl. polisztirollal (500 HUF), akkor arról nem vágódna ki ugyanúgy a korong és a gólbíró/vezetőbíró sokkal könnyebben el tudná dönteni a kivágódó korong sebességéből, perdületéből, hogy honnan jött ki. Vélemény? ;)

Ilthis. 2011.03.22. 09:48:28

Sokfelől hallottuk már, hogy a hazai játékvezetés színvonala messze elmarad a hokinktól. Én ezt inkább másképp fogalmaznám meg. Nem konkrétan a színvonal nem tud lépést tartani a hokival, hanem a felkészülési körülmények.
Olvasva a klubvezetők igazán szinpatikus nyilatkozatait, biztos vagyok benne, hogy egy jól kidolgozott koncepcióval, felvállalva a partnerséget közösen fognak tenni annak érdekében, hogy a körülmények felzárkózzanak a csapatokhoz.
Elsősorban szerintem ezzel lehet előrelépni, utána jöhet a videóbíró rendszer.

A 10k-t aztán érdemes mérlegelni. Ki kell számolni éves szinten, hogy mennyi költséggel jár a gólbíró, (négy bírós rendszer) illetve külföldi jv-k és ezek a kiadások mennyire vannak messze egy videóbíró rendszer kiépítésétől, mennyi idő alatt térül meg.
Első körben mindenképpen érdemes az egyéb "problémák" megoldásával kezdeni illetve mérlegelni azt, hogy mi éri meg jobban. Természetben segíteni esetlegesen a jv-k felkészülését vagy euroezreket kiadni éves szinten külföldi játékvezetőkre, gólbírókra, egyéb technikai újításokra.

@Mr. Whisky: Nem vagyok benne 100%-ig biztos, de nekem úgy rémlik, hogy a tavihokizás érintett két meccsnél is időpontváltozást, nem konkrétan halasztást, hanem előrehozást, de a lényegen nem változtat. Még valahol meg is jelent egy levél, hogy a klub vezetése kéri a szövetséget, hogy legyenek tekintettel arra, hogy játékosaik a magyar hokit képviselik.

Ilthis. 2011.03.22. 09:58:25

@Bujdy: Több helyen így is van kialakítva a meccskapu.

Ami még sok esetben zavarótényező tud lenni, akár játékvezetőnek, akár gólbírónak, az bizonyos helyeken a háló sűrűn szövése. Apróság ugyan, de sokkal nagyobb koncentrációt igényel. A kapu mögötti plexi állapotáról nem is beszélve. Na jó, ez már szőrszálhasogatás :)

Azt az elkényeztetett hokiszurkoló mindenségit! 2011.03.22. 10:05:11

Kell!
Kangyalnak: es hol lehet C es A betuk nelkul ugatni honapokon keresztul?

E11 2011.03.22. 11:00:53

Ahol van rá lehetőség, ott jó lenne alkalmazni a videobírót

b.kangyal pedig mesélhetne arról, hogy hol van még olyan a világon, ahol az elvileg független szövetség elnökségi tagja fizeti ki egy játékos átigazolási költségét, ha az új klubjának éppen nincs kedve hozzá

Sala Jenő 2011.03.22. 11:20:02

"az idényben immár nem először fordult elő, hogy egyértelmű gólt nem adott meg a játékvezető"
Azért ez így, kijelentő módban csípős fogalmazás!
Legalább annyian nem látták gólnak, mint ahányan annak látták mindkét esetet! Ráadásul a Vasas által delegált külföldi játékvezető SEM látta annak!
"Lehet nem ártana még egy spori aki nem a kapu mögül hanem oldalról nézné a játékot"
A Vasas meccsen is volt (mégha nem is hivatalosan) 2 is, mindkettő nemzetközi és mindkettő szerint nem volt gól.

Sala Jenő 2011.03.22. 11:24:19

Ettől függetlenül 100 %-os videóbíró rendszer sincs, amely meg közelít a 100 %-hoz az pénzügyileg kb egy átlagos magyar csapat éves költségvetéséhez közelít.

leonov 2011.03.22. 11:30:46

A 20K, az egy nagyon durva szám.
A nagysebesságű kamerákat és a hozzátartozó rögzítőt figyelembe véve pedig nagyon karcsú.
Szerintem, ezt PAL rendszerben két-két kamerával és egy korrekt rögzítővel meg lehet oldani olcsóbban.Két darab NTSC-s 30 fps -es kamera jó optikával és felbontással tudja kezelni a feladatot.
A rögzítő már érdekesebb kérdés !

Nem ismerem azt ami Fehérváron fel van szerelve.

Gyorsnak gyors a korong, de mégsem egy atomvillanás plazma gömbjének, vagy egy kilőtt lövedéknek a mozgását kell elemezni.

Azt nem tudom, hogy alapvetően a gólbíró rendszer feladata mi.
1. Eldöntse, hogy átjutott-e a vonalon, vagy felette teljes terjedelmével a korong.
2 eldöntse hogy nem jutott át teljes terjedelmével a korong.
Ez ugyanannak az eseménynek tűnik, de az elemzés szempontjából mégsem ugyanaz.
Az biztos, hogy simán egy kamerával lehet a tájmlájnon olyan lyukat találni, ahol nem látszik a korong.Kettőnél már nemvalószínű ! Két alapvetően differenciált szögű kamaránál pedig inkább azt mondanám, hogy nagyon kicsi az esélye hogy nem látszik.
A két kamerából kijövő átlagolt negyvenöt kép per másodperc már szerintem elég.

Az én tudomásom szerint nincs a piacon olyan kamera fej, ami ötven-száz-kétszáz fps-tud.

Szóval szerintem épületfüggően megoldható a feladat kábé kétmillió forintból nagyon urasan és elegánsan, úgy hogy még pluszban le lenne fedve a pálya egész felülete.
Ha lenne rá igény , akkor Miskolcon a saját erőforrásaimból , akár ki is lehetne próbálni.

tiriakos 2011.03.22. 11:30:52

Lehet veghist ebből él, és okosabb ebben a témában, de én simán reálisnak tartom a 10K EUR-t.

Kapásból a két kamera, ami tud min. 100 fps-t és min. 1280X800-as felbontást fasza fényerejű optikával alsó hangon 1,6M Ft. (800e Ft/db)
Kell mögé egy durva vas (Nem az irodában office-ra használt sufniban összerakott sz.gép! És nem a Vas testvérek!:))
Azt se felejtsük el, hogy olyan videokari kell bele, ami tud egyszerre két kamerát kezelni 100fps-en, 1280X800-as felbontáson!!! (csak a videokari 200e Ft felett van!)
Az kb 300-400ezer Ft.
Már 2 millánál tartunk.
És el lehet felejteni a freeware-eket meg a linux rendszert. (Főleg a felelősségvállalás, garancia miatt, nem feltétlenül a megbízhatatlanságuk miatt)
Tehát a szoftver szintén alsó hangon 200e-300e Ft. (oprendszer+videómanager progi)
+kábelek (min. 80m, de inkább 100, 50-50 kameránként, durván árnyékolt vagy fasza optikai, szintén nem két fillér, mondjuk legyen 100e Ft)
+munkadíj (mondjuk ezt nullázzuk ki. veghist megtervezi, beszerzi, kiépíti társadalmi munkában... :):P:P Ja! És garanciát is vállal rá! :):P)
Szóval 2,5M körül tartunk simán alsó hangon munkadíj nélkül.

Azért kíváncsi lennék a fehérvári rendszer specifikációjára (fps, felbontás...etc.), de szerintem e körül lehet. Nem hiszem hogy sokkal mellé(alá-fölé-)lőttem.

leonov 2011.03.22. 11:31:39

@Sala Jenő: Ez, természetesen így van !

tiriakos 2011.03.22. 11:35:05

@leonov: Biztos, hogy analóg rendszerben kell gondolkozni?
Mondjuk én meg tisztán digitálisban nyomtam...
Lehet a kettő egyvelege a jó megoldás! :);)

leonov 2011.03.22. 11:43:20

A tisztán digitális rendszerhez optikai, vagy legalábbis gigabit rezes gerinc kellene.Ha high fps-ben gondolkodunk, akkor csakis a full didit jöhet szóba.
Ha elfogadjuk vezérlő elvként a negyvenöt fps-t, akkor a hibrid, vagyis analóg kamera, digitális átvitel és feldolgozás játszik.
Én úgy gondolom, hogy a megfelelő kamera elhelyezéssel , az optikával, a kamerák számával és a rögzítő megfelelő kombinációjával lehet és kell megoldani.

Gólbíró rendszert még nem terveztem és kiviteleztem, de például kemencébe is volt már telepítés.
Én amondó vagyok, hogy ki kell próbálni .

tiriakos 2011.03.22. 12:21:45

@leonov: A puding próbája mindig az evés. :)

De azt se felejtsük el, hogy a hivatalos használat előtt a MJSZ-nek jóvá kell hagyni a specifikációt!

Ilthis. 2011.03.22. 12:44:27

Jól belemélyedtettek a technikai kérdésekbe :)
Elég sok helyen van műszaki egyetem, ahova járnak hokifanok, egy ilyen videóbíró rendszer kiépítése a leggazdaságosabban és leghatékonyabban adott jégcsarnok paraméterei mellett igazán jó kis szakdolgozat téma lehetne :)
Ha jól tudom, akkor a telekommunikációról már íródott ilyen.

Sportszervezőknek meg pl. "Javaslatok a csapatok és játékvezetők gazdaságos együttműködésére" :)

leonov 2011.03.22. 13:26:00

@Ilthis.: Természetesen ha működik rendesen, csak akkor lehet "minősíttetni".

Egyébiránt , lehet hogy valóban egy sötét barlangban csónakázunk éjszaka, mert van valami szabály, vagy szabvány, ami pontosan leírja, meghatározza az egész miskulenciát.
Tehát nem biztos , hogy elég ha működik.

Mindezek mellett én meg vagyok győződve arról hogy sima 60Hz NTSC , vagy 50Hz-s PAL rendszerben mennek ezek a kamerák.
Az, hogy kell-e nagyobb felbontás ezeknél, nos én nem hiszem.Egy huszonhat colos monitoron már eléggé jól látszik minden.Egy jól 'bezúmolt képnél még a korong felirata is esetleg.Az viszont rögtön problémás például, ha azt is el kell dönteni, hogy kisles vagy nem az adott szituáció.

Jó lenne tudni, hogy van-e valamilyen szabály, vagy szabvány, mint fent említettem.

-KERUSZ ???

zele 2011.03.22. 14:22:56

@Mr. Whisky: Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna. A Miskolci JJSE - FTC-Orangeways és a Vasas HC - FTC-Orangeways mérkőzéseket halasztották el. Tudod most borzasztó nagyot égtél, rajtad röhög a fél hokitársadalom.

"Csütörtök reggel öt ferencvárosi jégkorongozó és egy amatőr barátjuk elutazott a tengerentúlra, hogy részt vegyenek a Red Bull Open Ice döntőjén. 32 csapat küzd az eseményen, a magyar csapat három amerikai ellenfelet kapott, a zömmel amatőrök szereplésével zajló döntőn az egyik csapatban egy aktív AHL-es is található, NHL-es múlttal. Marosi Zoltán blogunknak elmondta, külön nem készültek a döntőre, nem gyakorolták a négy a négy elleni keresztbe játékot az edzések mellett. "Úgy állunk neki, hogy jutunk, ameddig jutunk, szombaton egész nap játszunk, és vasárnap már indulunk haza, hétfőn dél körül itthon leszünk." Az esemény miatt az FTC halasztást kért két OB I.-es mérkőzésére, amihez az MJSZ illetékes bizottsága hozzájárult."

leonov 2011.03.22. 14:44:35

én még hőbörögtem is akkor az áthelyezett időpont miatt.
nem sokáig mert az új időpont még jobb lett.

munkagep 2011.03.22. 14:45:00

@Sala Jenő: van egy kép a vasas honlapján, az alapján nehéz nem gólnak látni.
www.vasassc.hu/upload/0adab1.jpg

zele 2011.03.22. 14:46:43

@munkagep: A telesport.hu-n a videó is fenn van, teljesen egyértelmű gól.

Uteapu 2011.03.22. 14:50:52

@zele: Hát..., hogy a lassan hegedő sebeket mindig feltépi valaki!:)

zele 2011.03.22. 15:16:20

@Uteapu: Ez még egy ideig úgy is fájni fog.

OliBLOOD 2011.03.22. 15:20:47

@munkagep: Azért vicces a kép címe...
@zele: Remélem jövőre nálatok is lesz gólbíró és akkor ez nem fordulhat elő.

zele 2011.03.22. 15:21:38

@OliBLOOD: Volt gólbíró, ezért is felháborító a dolog.

Uteapu 2011.03.22. 15:30:24

@zele: Azt mondja Cyrano:
Elesni a dicsőség mezején,szívemben méltó ellenfél vasával!
Erről beszéltem, ábrándoztam én de hát halálom életemre rávall!
A sors nagy kópé! Egy lakáj keze, orgyilkos módon dönt a sírba le. Jó!...A szerencse mindétig került. Még a halálom, az sem sikerült.

zele 2011.03.22. 15:33:00

@Uteapu: Ide illő sorok a nagyorrú gascoigne-itól. :)

OliBLOOD 2011.03.22. 15:33:30

@zele: Tavalyi elődöntőn újvárosban is volt gólbíró és nekünk is volt egy meg nem adott gólunk.
"A konkrét esetből kiindulva úgy tűnik, a két gólbíró alkalmazása nem jelent hatékony megoldást a játék gyorsaságából adódó problémákra. A blogunknak nyilatkozó tapasztalt játékvezetők, akik ültek már gólbírói székben, állítják, sok esetet szabad szemmel abból a pozícióból sem lehet megfelelően megítélni. Nem mindig látszik, átjutott-e a gólvonalon a korong, vagy sem. A hátsó felső vasról kivágódó korong tipikusan ilyen. A szemből nagy erővel érkező korongról nem lehet eldönteni, hogy a kapuvasról vagy a nála nagyjából 30 centiméterrel hátrébb lévő hálótartóról vágódik-e ki a korong. Ezt az esetet is csak oldalról vagy felülről lehetett volna tisztán látni. Nem is beszélve azokról a szituációkról, amikor a kapu mögötti játékosoktól vagy a kapustól semmit sem lát a gólbíró."

zele 2011.03.22. 15:34:55

@OliBLOOD: Nekünk is, ha emlékszel a sorsdöntő meccsen.

budapestijeti 2011.03.22. 15:38:33

@zele: Majd kaptok opciót bónusz 1 gól erejéig a következő szezonban! :DDD
Történelem...

budapestijeti 2011.03.22. 15:41:12

@OliBLOOD: ...akkor Nektek megjött a bónusz idénre, most!:)
Majd estére is dob egyet a gép reméljük!:)

budapestijeti 2011.03.22. 15:49:18

@zele: Nem kell behúzni, jön magától is, ha nem toljuk el a vérbe...!:DD

hüjeliba 2011.03.22. 15:51:40

veghist: A szponzorációs törvénytől félek kicsit, képzeljük el, hogy ez egy "közbeszerzés" mindenhova ugyanaz a rendszer... csak épp 20%-al többe fog kerülni mint a sógoroknál és nem lesz jó.
De mint ötlet kiváló !
A videóbíró ott előny, hogy a játékvezetőknek egyel kevesebb felé kell "koncentrálni" nem baj ha itt hibáznak hiszen technika kisegíti őket.
Ha lesz akkor szerintem ne akarjunk valami újat kitalálni, ami jó az EBEL-nek az nekünk is jó lehet.
A technikai fejlesztéseket illetően, ha lesz pályázat akkor jó lenne mindenhol terem közepi kijelző visszajátszásokkal, ehhez persze fix közvetítő helyek is kellenének, meg egy vágóhely és minden meccset több kamerával venni kéne, akkor is, ha nincs tv közvetítés, ha biztosítani tudjuk, hogy csak egy "konnektor kell" és akár mehet élőben is, akkor talán a sportcsatornáknak sem kerülne annyiba a hazai közvetítés.
Aztán el tudnék képzelni több parkolóhelyet, meg VIP helyeket (nem magamnak) a támogatóknak. Meg persze sok más drága pénzért vehető holmit..
Végezetül szomorúnak és veszélyesnek tartom ,hogy a csapatvezetők is rossz véleménnyel vannak a játékvezetésről, ez nem ad biztonságot a birói munkához, és igazuk van abban, hogy nekik nincs hol rendesen felkészülni.

kerusz 2011.03.22. 16:36:49

@somagyik: Az EBEL-ben komoly videóbíró van, sokkal komolyabb, mint amit Te elképzelsz.

leonov 2011.03.22. 17:09:03

@kerusz: komolyabb ? mihez képest ?

Mik a paraméterek ?
Nem a szoftver , vagy a kezelőpult érdekel, hanem a kamerák.(ha csak egy tipusnevet tudsz, már az is OK!)
Azzal, azonnal a képbe lehet tenni minden ilyen projektet.

A többi már csak egy dolog.Vagyis az az alapvető kérdés, hogy az eseményt rögzítő kamerafejek milyen frissítési frekin dolgoznak. -fps-

veghist 2011.03.22. 17:39:45

@tiriakos: Én azt mondtam, lespecifikálom, hogy lehessen rá ajánlatot kérni, vagy megcsináltatni, nem azt hogy szállítani tudok ilyet. Nem biztos, hogy olcsóbban kijön, de egy kis utánjárást megér, nem? Egyébként nem kell nulláról indulni, elég sok leírás van a neten, csak validálni kéne, hogy mi az itthoni elvárás.
Egyébként lehet szemétkedni.

Sala Jenő 2011.03.22. 20:18:02

@munkagep: " van egy kép a vasas honlapján, az alapján nehéz nem gólnak látni"
Lásd annak aminek szeretnéd! Ezen a képen semmi nem látszik a gólból. Gól az, amikor a korong teljes terjedelmével áthalad a gólvonalon. A kapuvas a gólvonal vastagságával egyezik. A képen azon nem haladt át a korong.
Ennyi erővel olyan képet is mutogathatnál amin még a kékvonalnál van.

nazgul 2011.03.22. 20:27:55

@Sala Jenő: Nézd meg a Telesport videóját is, aztán gyere vissza és kérj bocsánatot.

veghist 2011.03.22. 20:43:03

@nazgul: Hagyd, ez elhatározás, nem vélemény...

Da-weed 2011.03.22. 21:28:01

@nazgul: Adj már egy linket plz! Ezt most már megnézem. :)

veghist 2011.03.22. 21:40:02

@Da-weed: Telesport.hu jobbra tegnap reggel 8.

Da-weed 2011.03.22. 21:57:51

@nazgul: Hát azt remélem, hogy közeli lassítás is lesz. Tényleg olyan, mintha bemenne, de én erre nem tudom rámondani, hogy gól volt, amennyiben az a gól, ami teljes terjedelmével áthalad a vonalon. A kép valamivel hihetőbb.
Szerintem is ildomos lenne a videóbíró rendszer. Meg egy ÚJ GARNITÚRA JÁTÉKVEZETŐ!!!!!

Horkesz 2011.03.22. 22:12:43

Sziasztok!
Ez a videófelvétel semmit nem bizonyít!
Közvetlen közelről láttam az esetet. A korong a külső vas aljáról pattant a gólvonal elé, nem haladt át teljes terjedelmével a kapuvas által határolt síkon, ha a fényképeket valaki alaposan kielemzi, egyértelmű hogy nem gól! A gólbíró tökéletesen döntött és a vezetőbíró is, aki egyből továbbot intett. Szép mozdulat volt, de egyértelműen NEM GÓL!!!!

nazgul 2011.03.22. 22:13:00

@Da-weed: Tisztán látszik, hogy a hátsó hálómerevítőről pattan ki, nem tudom ennek mi köze a vonalhoz, ez kb. 30 centivel mögötte van. Nem a játékvezetővel volt a gond, ő szerintem nem láthatta, de a gólbíró csak ezért állt ott, hogy az ilyeneket észrevegye és őt nem is zavarta senki. Mindegy, ez már rég lejárt lemez, csak mindig jön valaki hőbörögve, hogy nem is volt benn, és ilyenkor felmegy a pumpa.

nazgul 2011.03.22. 22:15:30

@Horkesz: Na basszus erről írtam pont. A mindent tisztán látó vakok csapata, akinek semmi nem bizonyíték, mer1 ők tisztán látnak. Phhh...kár a betűért.

Csak nem magához a gólbíróhoz van szerencsém?

Da-weed 2011.03.22. 22:21:26

@nazgul: A bírókat az esettől függetlenül említettem meg. Csak hogy azért se hűljön ki a téma, mert én bizony nem békélek, amíg egyes emberek úgy vezetnek meccset, ahogy. :P

Horkesz 2011.03.22. 23:32:35

Elnézést hogy ezzel valakit felidegesítek, csak a tényeket közlöm. Pártatlan hokirajongó vagyok. Hogy pattanhatott kifelé a belső vasról abban a szögben, nézzétek már meg a fotót (a videó nagyon távoli). A vasas táborban ültam a legalsó sorban a gólvonalnál. Pontosan láttam az esetet, végíg követtem a korong mozgását. Higgyétek el, NEM VOLT BENNT!!!!!!!
Mind1 a Vasas szúrkolókat úgysem tudom meggyőzni (nem is akarom). Szerintem nagy bátorságról tett tanubizonyságot a gólbíró, hogy felvállalta a döntést, amikor a fél stadion ünnepelte a NEM GÓLT!
Sajnálom ez az igazság!

Ilthis. 2011.03.23. 09:00:41

@nazgul: leírtuk már néhányan és a cikkben gyakorlott gólbírók is nyilatkozzák, hogy abból a szögből és magasságból lehet pont olyan takarásban van a belső hálótartó, mint a felső kapuvas és konkrétan nem látni semmit, max. hallani, hogy vason pattan a korong. Belső keresztvasak miért nincsenek befedve vagy a gólbírói fülkét miért csak odahajitják és miért nem győzödik meg a rendező, hogy onnan vajon látható-e minden? Ilyen egyszerű.

Jó lenne már ha mindenkiben letisztázódna, hogy mi is a gólbíró feladata. Köpködni könnyű őket, meg rájuk fogni mindent, holott nem is rendelkeznek döntési jogkörrel.

Ilthis. 2011.03.23. 09:10:10

@leonov:
A videó gólbíró rendszert csak és kizárólag a következő esetekben lehet segítségül hívni:

1. a korong áthaladt-e a gólvonalon
2. A korong a hálóba került-e, mielőtt a kapu elmozdult.
3. A korong a játékidő letelte előtt vagy után került-e a kapuba a harmad végén.
4. A korongot kézzel irányították-e vagy berúgták-e a kapuba.
5. A korong hivatalos személyről pattant-e a kapuba.
6. A korongot a támadó játékos magas bottal ütötte-e meg a keresztvas magassága felett, mielőtt a kapuba került.
7. Megfelelő idő beállítása a hivatalos órán, feltéve, hogy a játékidő látható a Videó Gólbíró képernyőjén.

@hüjeliba: úgy tudom a visszajátszásoknak is megvannak az ide vonatkozó szabályai. Ha vitás helyzet, szabálytalanság, stb van és a kivetítő alkalmas visszajátszásokra, akkor azokat nem szabad visszajátszani a közönségnek élő tv közvetítés alkalmával sem.

Lazlee 2011.03.23. 09:16:11

én ammondó vagyok, Újvárosba elöször egy új rolba kéne... ha már a DVG jégcsarnokát akarjuk fejleszteni.

veghist 2011.03.23. 11:46:07

@Horkesz: ez nem az igazság, ez a véleményed, a te igazságod.

leonov 2011.03.23. 13:36:45

Kerusz--

A fent leírtak csak picit bonyolítják a dolgot.
Az óra kirakása és működtetése viszont már nem megy konzervvel.Spéci vas vagy célfejlesztett szoftver kell hozzá.
Meg még meg kell "hekkelni kicsit a kijelzőt és/vagy környezetét.
A magasbot megítéléséhez mindenképpen oldalról kell nézni az eseményt.
Ráadásul két oldalról.

Még mindig nem kivitelezhetetlen a dolog.

Persze, a fenti listából nem derült ki konkrétan számomra, hogy ezek ajánlások, vagy minden egyes pont kötelező.

Az első két pont megvalósítása semmiféle akadályba sem ütközik.
A hármas és a hetes pont eléréséhez kell a fentebb említett kis szoftver/hardver farigcsa.
A négyes ötös pont pusztán a felhelyezett és jól beállított plusz kamerákkal megoldható.
A hatos pontpedig még két oldalról a kaput néző kamerával működhet.

leonov 2011.03.23. 13:42:26

Amennyiben a fenti pontok "VAGY" kapcsolatban vannak egymással (nem "ÉS"), akkor szerintem működő rendszert kiépíteni, az első két pont céljainak megvalósítására relatíve olcsón, (kb. 1500-2000 Euróból lehet.

Ilthis. 2011.03.23. 15:00:15

@leonov: a 7 pont nem ajánlás, a hivatalos szabálykönyv rendelkezik arról, hogy csak a fent említett esetekben lehet alkalmazni a videógólbíró használatát. Mivel előfordulhat olyan eset, ahol akár mind a 7 pont egyszerre bekövetkezhet, na jó inkább 4-5 így ÉS viszonyban vannak egymással :)

Tehát értelem szerűen pl. kisles gyanuja miatt nem lehet videózást kérni.

A magyar bajnokságban leginkább az 1-es pont miatt háborognak sokan, így elég lehet egy kapu felé felhelyezett kamera.
A magasbot véleményem szerint egy sokkal könnyebben, emberi erőből megállapítható és talán a legritkábban előforduló eset, lévén, hogy az számít, hogy a bot kapuvas felett vagy alatt elhelyezkedő részéről jutott-e a korong a kapuba. Jó helyezkedéssel szerintem ez 98%-os biztonsággal megállapítható.

leonov 2011.03.24. 09:58:51

Nem értjük egymást !

Én leginkább arról próbálok érdeklődni, hogy a "feladatok" megvalósítása kötelező-e.

Vagyis ha felépítek egy ilyen rendszert, akkor annak MINDEN pontot kell tudnia minden körülmények között teljesítenie? Vagy pedig a rendszer például alkalmas arra, hogy az első két pontban leírtakat maradéktalanul megvalósítsa és a többit pedig vagy igen vagy nem.
Az első két pont megvalósítása véleményem szerint négy kamerával , megfelelő kábelezéssel és némi vassal megoldható .

somagyik 2011.03.24. 10:20:23

Egy kis matematika.

Az NHL leggyorsabb lövése kb 170km/h
Ez kb. 50m/s
A hagyományos PAL rendszer 50fps, tehát 50 képkocka 1 másodperc alatt.
Ezzel a rendszerrel egy méterenként készül képkocka.
Ez gólkamerának kevés.
Léteznek úgynevezett HighSpeed kamerák, melyek gyorsasága akár 500fps.
Ez kb 10 centiméterenkénti képet jelent.
Ez már talán elég. Ezek a kamerák nagyságrendileg 2000 Euróba kerülnek.
Remélem jól számoltam.

Ilthis. 2011.03.24. 11:59:43

@leonov: értelek én, csak kissé kacifántosan fogalmaztam és nem a lényegre sikerült kitérnem illetve a te mondandódnak sem a lényegi részét ragadtam meg :)

Szerintem ha a hivatalos szabálykönyvet vesszük alapul illetve azt, hogy a hazai bajnokságokban az IIHF által megfogalmazott szabályokat kell alkalmazni, akkor igen, meg kell felenie mind a hét pontnak. Egy játékvezető ugye a szabályok alapján joggal kérheti, hogy pl. visszanézzék magasbot volt-e. Lévén elég gyakran megfordulnak külföldi jv is, így valahol ciki ha egy ilyen rendszert nem tud teljes mértékben alkalmazni.

Viszont!
A honi szövetség rendelkezhet másképp. Tehát szerintem, ha a csapatok egyhangúan megegyeznek abban, hogy nekik bőven elég, ha a kamerarendszer csak az 1. és 2. pontot tudja vagy minimum azokat tudja, akkor miért ne.
Itt első lépésben nekik kell tisztázni, hogy mit is akarnak. Aztán persze szakértők bevonásával le lehet tisztázni, hogy a rendszer milyen kritériumoknak feleljen meg. Első lépésben ugye mely pontok visszajátszására legyen alkalmas, aztán meg milyen felbontásban rögzítsen, stb. A csapatok különböző anyagi helyzetéből kiindulva talán nem érdemes kikötni csak és kizárólag melyik gyártó melyik terméke felelhet meg, szabad teret adva mindenkinek, hogy ki tudja gazdálkodni az árat. Aztán meg minden pályán hitelesíteni kell.

Na ezek csak elmélkedések :)
Egyes helyeken még a jég használata is probléma, míg más helyeken annak is örülnek, ha kellő létszámban ki tudnak állni egy-egy mérkőzésre. A játékkal ellentétben a körülmények sok helyen nem olyan fejlettek ahhoz, hogy ilyet mondjuk kötelező jelleggel bárkinek elő lehesen írni.

Horkesz 2011.03.24. 19:18:47

@nazgul: hello, én voltam a golbíró :))))) ez jó . A viccet félretéve honnan láttad az esetet? Ja és fonákra elhúzta, oldalról kiszorított helyzetből lőtte a vasra, nem szemből a belsőre, nem 170 Km/h-val...nézzétek meg a fotókon a szögeket, ráemelés kipattanás. Ezt még egy PAL kamera(25f/s) is vette volna.
Kell a videóbíró pont az ilyen esetek miatt!

nazgul 2011.03.24. 23:26:34

@Horkesz: Harmadbeli bulipont vonalából, kicsit fentebbről mint te. Így oldalról már akkor egyértelmű volt, de a TS felvételén be is karikázták neked a korongot, nem tudom elhinni, hogy nem látod. A fotón pedig a vas mögött van a korong, pedig a kép a kaput elölről mutatja, így ott is minden tiszta.

leonov 2011.03.25. 13:54:24

Ha high speed rendszerben gondolkozunk,, akkor a 10K messze nem elég.
Valójában hat kamera kellene összesen.

A sebességhez pedig annyit, hogy nem az 50 m/sec-es korongot kell követni, hanem azt kell eldönteni, hogy átment-e,elmozdult-e,időben volt-e stb.
Az árazás és a célhardverek ismerete alapján azt mondom, hogy sima PAL , vagy NTSC rendszerben üzemelnek, nem high speedben.
süti beállítások módosítása